Få overblik med en stresshåndteringspolitik

Formålet med en stresshåndteringspolitik er, at sænke stressniveauet og skabe trivsel, samt sænke de omkostninger der er forbundet med mistrivsel – økonomisk, arbejdsmæssigt og personligt.

En stresspolitik er en stor fordel for en virksomhed. Stress har nemlig langt større konsekvenser, end de fleste umiddelbart regner med. Selv en medarbejder, som føler sig stresset i en periode, har reduceret overblik, kreativitet og effektivitet. Herudover laver medarbejderen typisk flere fejl og træffer mere risikable beslutninger.

Stress er dyrt for en virksomhed

Man mener, at 25% af tabte arbejdsdage er stressrelateret. Bliver en medarbejder sygemeldt, vil han eller hun i gennemsnit være væk fra arbejdspladsen i 2 måneder og vil efter sygemeldingen have behov for, at starte langsomt op.
Det er DYRT for en virksomhed, at have stressede medarbejdere og al forskning viser, at trivsel skaber vækst, arbejdstilfredshed og bedre resultater.
En stresspolitik er derfor en klar fordel for både medarbejdere og for virksomhedens økonomi.

Vi er alle forskellige og det er derfor også meget forskelligt hvad der stresser os. Alligevel er der nogle helt grundlæggende principper, som går igen. Med en stresshåndteringspolitik får alle i virksomheden viden om hvad stress er, samt klare retningslinjer for, hvordan man skal agere i situationer, hvor stressen dukker op. Dette overblik giver tryghed til medarbejderne i stedet for bekymringer og frustrationer.

​En stresshåndteringpolitik skal være let forståelig og simpel. Herudover skal den være tilgængelig for alle medarbejdere.

Vil I have en snak om, hvordan vi nemt og enkelt kan udfærdige en stresshåndteringspolitik for jer?
Kontakt mig på tlf. 60 47 30 30 eller send en mail til kontakt@tinastentebjerg.dk.
Det behøver hverken at være dyrt eller besværligt, at forebygge stress.