Kan man dø af stress og kan alkohol nedsætte dit stressniveau? Der findes rigtig mange myter om stress og selv dem der ligger længst væk fra sandheden, lever i bedste velgående. Jeg har samlet 10 myter herunder, så du kan blive klogere på hvad der er fup og hvad der er fakta.

1.Myte: Når du har travlt bliver du stresset

FUP! Du kan sagtens have rygere travlt uden at blive stresset. Så længe du har overblikket og føler du har styr på, så har travlhed intet med stress at gøre. Stress kommer først i det øjeblik du mister overblikket og ikke kan se dig ud af opgaverne/aftalerne mere.

2. Myte: Stress rammer de svage og perfektionisterne

FUP! Stress kan ramme alle. Ung og gammel. Arbejdsgiver og ansat. Mand og kvinde. Stress er kroppens reaktion på en overbelastning og har derfor intet at gøre med hvad ens stilling er, hvor gammel man er eller om man er rig eller fattig.

3. Myte: Jeg skal have de klassiske stresssymptomer for at være stresset

FUP! Der er en lang række af symptomer på stress, men hvordan stress kommer til udtryk i vores kroppe er meget forskelligt. De fleste stressramte har svært ved at falde i søvn og sover dårligt om natten, men jeg møder også stressramte, som sover helt fint hver nat. Så det er meget forskelligt hvordan vi reagerer når vi er stressede.

4. Myte: Stress nedsætter din sexlyst

FAKTA! Når kroppen er stresset er den overbelastet og har kun fokus på overlevelse. Derfor er sexlysten nedprioriteret, da al energien går til at holde sig kørende og klare dagens udfordringer. Det er faktisk ærgerligt, for sex og anden fysisk kontakt sænker dit stressniveau og beroligere hele dit system.

5. Myte: Du må ikke dyrke motion når du er stresset

FUP/FAKTA! Det er vigtigt at du er fysisk aktivt hver dag når du er stresset. Grunden til at motion er så vigtigt er, at motion brænder dine stresshormoner af. Er du meget stresset bør du undgå hård motion som styrketræning, da det vil presse kroppen yderligere. Lettere styrketræning er dog okay og en gåtur på 20-45 minutter dagligt gør en stor forskel.

6. Myte: Du kan undgå stress hvis du planlægger alt

FUP/FAKTA! Rigtig meget stress kan mindskes, når du er godt forberedt på dagens opgaver og har et godt overblik. En god planlægning giver overblik og kan tage nogle af de store overraskelser i løbet af dagen, som er med til at give stress. Men stress handler om meget mere end planlægning, så et godt overblik over dagen er ikke nok til at undgå stress, men det kan formindskes.

7. Myte: Kvinder bliver oftere ramt af stress end mænd gør

FUP! Stress er en biologisk reaktion i kroppen, som kommer når vi er pressede – uanset køn. Selvom mænd og kvinder umiddelbart ser ud til at tænke og reagere forskelligt i mange situationer, så er vi meget ens når det kommer til stress. Dog kan grundene til stressen godt være forskellig, da livsværdierne for de to køn ofte er forskellig og stress kommer blandt andet når vi ikke lever efter vores livsværdier. Men stress er stress – uanset køn.

8. Myte: Alkohol og lækker mad nedsætter stress

FAKTA! Ja, alkohol og lækker mad kan godt nedsætte den stress du føler lige nu. Men at drikke alkohol og spise noget man synes er lækkert er som at tisse i bukserne når det er koldt. Det dulmer lige nu og her, men det fjerner ikke stressen eller endnu vigtigere: årsagen til din stress. Find årsagen og håndter din stress i stedet for at dulme.

9. Myte: Mindfullness og meditation nedsætter dit stressniveau

FAKTA! Ja, mindfullness er et fantastisk værktøj til at blive mere nærværende. Når du er nærværende har du ingen tanker om fortiden eller fremtiden og derved ingen bekymringer i øjeblikket hvor du dyrker mindfullness. Meditation og mindfullness hjælper dig til at være mere nærværende og få bedre styr på dine tanker, hvilket er virkelig brugbart, da 50 % af vores stress kommer fra vores egne tanker.

10. Myte: Man kan dø af stress

FAKTA! Ja, man kan dø af stress. Statens Institut for Folkesundhed estimerede i 2006, at der hvert år dør 1.400 danskere som følge af arbejdsrelateret stress.